Własny sklep internetowy
Własny sklep internetowy
Czy własny sklep internetowy to dobry pomysł? Sprawdźmy wszystkie „za” i „przeciw”.
Wielu doradców biznesowych jest dziś zgodnych: prowadzenie sprzedaży internetowej to dziś najlepszy sposób na rozwijanie swoich małych firm.
Możemy w tym celu korzystać z gotowych platform e-commerce, ale posiadanie własnego sklepu internetowego też nie jest złym pomysłem.
Szczególnie jeśli planujemy w przyszłości powiększyć swoją działalność i dążyć do ciągłego rozwoju na tym tle.
Dostęp do większej ilości klientów
Sklep internetowy pozwala nam dotrzeć z naszymi produktami do większej ilości osób, niż w przypadku prowadzenia sklepu stacjonarnego.
Są oczywiście takie branże, gdzie lokal znacznie ułatwia nam dystrybucję, na przykład w miejscowościach turystycznych.
Ale nawet w ich przypadku prowadzenie sklepu wysyłkowego może się okazać całkiem mądrym pomysłem.
Możliwość dotarcia do osób z całej Polski, a nawet zza granicy jest bardzo kusząca.
Dzięki temu nie musimy reklamować się lokalnie, mamy większą szansę na pozyskanie klientów za pomocą marketingu szeptanego.
A do tego otwierają się przed nami nowe możliwości współpracy.
Oszczędzanie na lokalu i jego utrzymaniu
Koszty utrzymania lokalu są często bardzo duże i warto starać się ich sobie oszczędzić.
Są branże, które muszą posiadać swój magazyn, na przykład spożywcze.
Ale wciąż nie muszą one wynajmować całej sali, kupować dodatkowych półek, sprzątać i ubezpieczać lokalu na wszelkie wypadek.
W przypadku prowadzenia małego biznesu zupełnie nie musimy martwić się takimi rzeczami.
Oszczędzanie na lokalu pozwala nam na przeznaczenie większej ilości środków na rozwój.
A do tego zapewnia nam oszczędzenie sobie kłopotów z szukaniem, podpisywaniem umów, złą lokalizacją czy wszechobecną konkurencją.
Praca w wybranych przez nas godzinach
Masa osób marzy o pracy na własnych zasadach, a posiadanie sklepu internetowego nam na to pozwala.
W przypadku sklepu stacjonarnego musimy być na miejscu ciągle w godzinach otwarcia i dostosować je do klientów.
Jednak jeśli pracujemy tylko ze sklepem internetowym i wszystko jest w nich zautomatyzowane, możemy spokojnie pracować na umowę o pracę.
A pakowaniem towarów i wysyłką zajmować się dodatkowo.
Dzięki temu nasi klienci nie będą musieli czekać, a my zyskamy pełną kontrolę nad naszym dniem pracy.
Dzięki temu nauczymy się lepiej zarządzać czasem i będziemy znacznie spokojniejsi psychicznie.
Własny sklep internetowy – dlaczego ten interes może nie wypalić?
Zarabianie za pomocą sklepu internetowego to droga, na jaką decyduje się coraz więcej młodych przedsiębiorców.
Jego prowadzenie jest stosunkowo proste, możemy pracować w dogodnych dla nas godzinach.
A do tego nie potrzebujemy magazynu czy fizycznych towarów na półkach – np. w modelu dropshipping.
Są jednak sklepy, które nie przynoszą swoim właścicielom dochodu, a przynajmniej nie na takim poziomie, na jakim by sobie tego życzyli.
Sklepów internetowych jest naprawdę dużo
Ogromna konkurencja na rynku sprawia, że często ciężko nam się przebić, zwłaszcza jeśli nie stawiamy na w pełni oryginalny wygląd strony.
Skorzystanie z gotowego szablonu sprawi, że klient automatycznie zaszufladkuje nas obok robionych na szybko sklepów na święta.
I raczej będzie nas unikać na rzecz oryginalnych i cieszących oko witryn.
Wszystko, co robisz w związku z twoim sklepem, musi polegać na pytaniu: czy konkurencja nie zrobiła tego obiektywnie lepiej?
Konkurencja w sieci gra na zupełnie innych zasadach niż ta w przypadku sklepu stacjonarnego.
Nie możesz zmienić swojej lokalizacji na bardziej dogodną, a twój klient nie musi jechać pół miasta dalej, żeby dostać się do drugiego, bardzo podobnego sklepu.
Dlatego stawianie na jakość nad konkurencją jest często kluczowe dla naszych zarobków.
Sklep prowadzony dla właściciela
Najczęściej popełnianymi błędami w przypadku prowadzenia sklepu internetowego jest zakładanie, że nie musimy specjalnie wysilać się dla klienta.
Często w przypadku małych sklepów internetowych właściciele zaniedbują podstawowe kwestie.
Np. nie zawracają sobie głowy dzieleniem swojego asortymentu na kategorie, czy innego rodzaju ułatwienie klientom poruszanie się po sklepie.
A to błąd – to odstrasza, a do tego sprawia, że klient czuje się niemile widziany.
Sklep nie powinien podobać się Tobie i być dostosowanym do twoich potrzeb. To klient ma dobrze się w nim czuć.
Nawet jeśli uważasz coś za niepotrzebne, może warto przemyśleć kilka kwestii.
Zastanów się, czy osobie, która pierwszy raz zawita do naszych skromnych internetowych progów, dana funkcja nie będzie potrzebna.
Pamiętaj, że nie obsługujesz stałych klientów, tylko potencjalnie nowe i być może zagubione osoby.
Osoby, które nie będą marnować swojego czasu na poznawanie twojego sklepu od zera.
Kontakt z klientem i przejrzystość transakcji
Czy w twoim sklepie znajduje się pełny regulamin jego działania? Albo czy zamieściłeś na stronie formularz kontaktowy?
Jeśli nie, to poważnie zastanów się nad konsekwencjami takiego wyboru.
I nie chodzi wcale o to, że jest to wymagane prawnie, ale ze względu na klienta.
W czasie, w którym na każdym rogu kryje się fałszywy albo podejrzany sklep, klienci są znacznie bardziej podejrzliwi i wyczuwają, kiedy coś jest nie tak.
Nikt nie zrobi zakupów w sklepie, w którym nie ma regulaminu, bo nie będzie miał pewności, jakie ma prawa i czego może się spodziewać.
Podobnie sprawa ma się w przypadku kontaktowania się z właścicielem.
Jeśli nie odbierasz telefonów, a na maile odpowiadasz po czterdziestu ośmiu godzinach, dla klienta będziesz niewarty zaufania.
Niestety nawet sklep internetowy wymaga od nas sporych nakładów pracy.